Analiza poslovanja Tesla i strategije Ilona Maska: Brine zbog kontrole, stalo mu je do "armije robota"
Sumirano
- Tesla isporučila 497.099 automobila u trećem kvartalu 2025, sa prihodom od 21,2 milijarde dolara
- Profit u trećem kvartalu bio 1,4 milijarde dolara, 37% niži nego prošle godine
- Planirano povećanje kapitalnih izdataka zbog AI i robotike projekata u 2026.
Teslin rekordni prodajni kvartal ponudio je kompaniji predah nakon užasnog početka 2025. godine. Ali izvršni direktor Ilon Mask fokusiran je na izgradnju "armije robota" i ispunjavanje svog višegodišnjeg, neispunjenog obećanja o samovozećim automobilima - što su zadaci koje mora da ostvari ako želi da otključa punu vrednost kompenzacionog paketa od 1.000 milijardi dolara koji Tesla želi da mu dodeli.
Tenzija između Teslinog trenutnog poslovanja vođenog automobilima i onog usmerenog na veštačku inteligenciju kojem Mask teži nikada nije bila jasnija.
Tesla je isporučio rekordan broj vozila u trećem kvartalu 2025, velikim delom zahvaljujući navali kupaca u Sjedinjenim Američkim Državama koji su iskoristili ističući federalni poreski kredit za električna vozila. Ali taj rekordni kvartal nije doveo do veće zarade. U stvari, Teslin profit u trećem kvartalu i dalje je bio 37% niži nego u istom kvartalu prošle godine.
Tesla je isporučila 497.099 automobila u trećem kvartalu, što je generisalo 21,2 milijarde dolara prihoda od prodaje automobila, što je najbolji prihod kompanije u više od godinu dana. Ali Tesla je ostvarila profit od samo 1,4 milijarde dolara, što je samo 200 miliona dolara više u odnosu na drugi kvartal ove godine, navodi se u pismu akcionarima objavljenom u sredu. Rekordni kvartal usledio je nakon očajnog početka godine za Teslu, koji je zabeležio ogroman pad prodaje delimično zbog Maskove umešanosti u Trampovu administraciju.
Ugašen Dojo projekat
Kompanija je u pismu objasnila da je jedan od krivaca veliko povećanje operativnih troškova - 50% više u poređenju sa trećim kvartalom prošle godine. Taj skok operativnih troškova rezultat je potrošnje na veštačku inteligenciju i druge projekte istraživanja i razvoja (R&D), kao i troškova "restrukturiranja" od skoro 240 miliona dolara. Tesla nije objasnila na šta se ti troškovi restrukturiranja odnose, ali je moguće da je povezano sa nedavnom odlukom da se ugasi šestogodišnji projekat superkompjutera Dojo.
Tesla je naveo carine kao još jedan faktor koji je umanjio profit u proteklom kvartalu, što znači da je Mask potrošio oko 300 miliona dolara da pomogne u izboru predsednika koji je naneo štetu poslovanju kompanije. Teslin finansijski direktor Vaibhav Taneja rekao je u sredu na konferencijskom pozivu da je udarac od carina iznosio oko 400 miliona dolara.
"Nalazimo se na kritičnoj prelomnoj tački za Teslu i našu buduću strategiju dok uvodimo veštačku inteligenciju u stvarni svet", rekao je Mask.
Tesla je na "početku masovnog skaliranja Potpuno samostalne vožnje (Full Self-Driving) i Robotaxija, i fundamentalne promene prirode transporta", rekao je on.
Sve ovo će staviti još veći pritisak na poslednji kvartal kompanije u ovoj godini.
Tesli je već potreban još jedan rekordan kvartal (i više od toga) ako želi da prosto dostigne broj automobila koje je isporučio 2024. ili 2023. godine. Kompanija bi mogla dobiti pomoć od novih, malo jeftinijih, ogoljenih verzija električnih vozila Model 3 i Model Y. Ali čak i u tom najboljem scenariju, Tesla je daleko od putanje rasta od 50% na godišnjem nivou koju je nekada obećavao investitorima i akcionarima.
Ali Mask je proveo poslednjih nekoliko godina pokušavajući da navede akcionare, investitore, zaposlene i sve ostale da gledaju dalje od osnovne delatnosti kompanije, odnosno proizvodnje i prodaje automobila. On je budućnost Tesle zasnovao na opkladi da može stvoriti ogromnu mrežu samovozećih vozila za koje misli da mogu parirati Uberu. I misli da će humanoidni robot, Optimus, postati najprodavaniji proizvod ikada.
Tesla je ponudio malo novih informacija o tim programima u pismu od srede. Mask je na konferencijskom pozivu rekao da bi Tesla mogao početi sa proizvodnjom treće verzije Optimusa u prvom kvartalu 2026. On je jednom obećao da će proizvesti hiljade robota do kraja ove godine, ali kako je izvestio The Information, Tesla je naišao na probleme u ranoj proizvodnji Optimusa.
"Izvođenje Optimusa na tržište je neverovatno težak zadatak, da budemo jasni. Nije to kao šetnja parkom", rekao je Mask.
Ali Mask je nastavio sa Teslinim maglovitim, neodređenim tvrdnjama o tome koliko će Optimus promeniti svet.
"Zapravo možete stvoriti svet u kojem nema siromaštva, gde svako ima pristup najboljoj medicinskoj nezi", rekao je on. "Optimus će biti neverovatan hirurg."
Fokus na AI
Povećani fokus na veštačku inteligenciju, robotiku i samovozeće automobile (uključujući pokretanje proizvodnje Cybercaba sa dva sedišta) takođe će koštati Teslu više sledeće godine. Taneja je rekao da će se kapitalni izdaci "značajno" povećati 2026. godine zahvaljujući tim projektima. Takođe je rekao da je Tesla morao da poveća potrošnju vezanu za zaposlene kako bi ostao konkurentan u tekućem ratu za talente u oblasti veštačke inteligencije.
Teslini rezultati u trećem kvartalu dolaze u svetlu predloga kompanije da Masku uruči akcije u vrednosti od 1.000 milijardi dolara. O tom planu će se glasati na godišnjem sastanku akcionara Tesle za nekoliko nedelja. Kompanija, baš kao i Mask, snažno vode kampanju. Iako savetodavne grupe poput ISS i Glass Lewis preporučuju glasanje protiv paketa plata, najverovatnije će proći s obzirom na ogromnu podršku akcionara u prethodnim naporima.
To nije sprečilo Maska da preti da će napustiti Teslu ako paket ne bude odobren.
U sredu je ponovio svoju tvrdnju da mu je više stalo do glasačke kontrole koju bi mu kompenzacioni paket pružio nego do novca.
"Jednostavno se ne osećam prijatno da ovde gradim armiju robota, a da me onda svrgnu zbog nekih idiotskih preporuka od strane ISS i Glass Lewis, koji nemaju blage veze. Mislim, ti tipovi su korporativni teroristi", rekao je Mask.
Ova priča je ažurirana novim informacijama sa Teslinog konferencijskog poziva o trećem kvartalu, napominje TechCrunch.
(Ubrzanje.rs/TechCrunch)