Vreme čitanja: oko 3 min.
Francuski startap predstavio litijumsku bateriju koja ima potencijal da dekarbonizuje avijaciju
Vreme čitanja: oko 3 min.
Litijum zahteva upola manje održavanja, lakši je i ima duži životni vek
-
Startap Limatech čeka sertifikaciju pre komercijalizacije i snabdevanja svojim prvim kupcima
-
Kompanija je prikupila oko 16 miliona evra od svog osnivanja i ima za cilj da prikupi još 20 miliona za nastavak programa
-
Ključna prednost LFP baterije za avijaciju je njena lagana priroda
Francuski startap Limatech sprema se da lansira svoju litijumsku startnu bateriju za avione u cilju dekarbonizacije avijacije. Ova baterija sledeće generacije nudi nekoliko prednosti: lakša je, manje toksična i manje zagađuje od tradicionalnih baterija od nikla.
Osnovana 2016. godine u Tuluzu, proizašla iz CEA (Francuske komisije za alternativnu energiju i atomsku energiju), dubokotehnološki industrijski startup Limatech predstavlja svoju litijumsku bateriju za dekarbonizaciju vazduhoplovstva. Kompanija čeka sertifikaciju pre komercijalizacije i snabdevanja svojim prvim kupcima. Takođe je u procesu prikupljanja sredstava od 20 miliona evra. Ali šta je tačno ova baterija i kakav je njen potencijal u sektoru vazduhoplovstva?
Postoje dve vrste kompanija u industriji baterija: proizvođači ćelija i proizvođači pakovanja. Za razliku od proizvođača ćelija koji proizvode elektrohemiju, odnosno baterijsku ćeliju, proizvođači paketa kupuju ćelije ili akumulatore i sastavljaju ih u seriji ili paralelno da bi napravili pakete baterija. Ovo uključuje elektroniku i mehaniku. Limatech je proizvođač pakovanja.
Njihova vrednost: starter baterija za termalne motore u vazduhoplovstvu koja je manje toksična od trenutnih olovnih ili nikl-kadmijum baterija i takođe lakša. Florens Robin, suosnivač Limatech-a, objašnjava da je njihov izbor pao na litijum, prenosi Direkt Industri.
"Nikl-kadmijumske baterije koje se trenutno koriste u vazduhoplovstvu su toksične, kancerogene i mutagene. Odlučili smo se za litijum. Postoji nekoliko hemija litijuma. Izabrali smo LFP (litijum-gvožđe-fosfat koji se takođe naziva litijum ferofosfat), koji je jedna od najstabilnijih i najbezbednijih hemija. To nije litijum koji se nalazi u našim računarima ili telefonima", kaže Robin.
Litijum zahteva upola manje održavanja i takođe ima duži životni vek (oko dva i po puta duži), otprilike deset godina.
Ključna prednost LFP baterije za avijaciju je njena lagana priroda. U svetu vazduhoplovstva, gde je svaki gram važan, ovaj argument bi mogao da ubedi donosioce odluka, nada se Florens.
"Litijum je lakši. Na primer, sa litijumskom baterijom možete uštedeti 25 kilograma na helikopteru i 120 kilograma na A320", ističe.
LFP je upola moćniji od hemija koje se koriste danas, kao što su NMC (Nikal mangan kobalt) ili LCO (litijum kobalt oksid). Ali pošto je hemija stabilnija, nema potrebe da se oko baterije stavlja mehanički sarkofag da bi se sprečio termalni odliv, objašnjava Robin.
"Problem kada počnete da stavljate tešku mehaniku oko baterije da bi se sprečilo termalni gubitak jeste to što ona dodaje težinu. Dakle, čak i ako izaberete manje moćan akumulator, ne morate da dodajete težinu. Dakle, na kraju, naša baterija radi bolje od one gde biste morali da dodate sarkofag", ističe ona.
Limatech čeka sertifikaciju od evropskih vlasti da plasira svoju bateriju od 24 volta i 15 amper sati. Ona mora da prođe 49 testova visokog nivoa da bi bila usklađena sa standardima avijacije.
"Našim prvim kupcima smo isporučili baterije u februaru 2024. godine. U ovom trenutku, oni su za vaučere za testiranje leta. Skoro je komercijalizovan. Čekamo konačno odobrenje do kraja 2024. ili početkom 2025," kaže Robin.
Kompanija je već prikupila oko 16 miliona evra od svog osnivanja i ima za cilj da prikupi još 20 miliona evra za nastavak programa.
"Ovaj novac će biti upotrebljen za proizvodnju baterija. Trenutno procenjujemo naš kapacitet na 500 baterija godišnje. Počećemo sa malom serijom i ciljamo na promet od milion evra 2025. Zatim ćemo ciljati na 10.000 baterija godišnje i promet od 150 miliona evra 2030," ističe Robin.
Kompanija je 19. februara postavila svoju prvu fabriku od 1.200 metra kvadratna u Tuluzu, sa proizvodnom linijom za 500 baterija godišnje.
Limatech je prvenstveno svoje baterije namenio za avijaciju: komercijalne avione, helikoptere, privatne avione i poslovne avione.
Međutim, Robin uverava da potencijal njihovih baterija prevazilazi vazduhoplovni sektor. Na primer, automobilsko tržište bi takođe moglo biti zainteresovano.
"Automobilsko tržište se menja i kreće ka ovoj hemiji, LFP, jer je sigurnije i jeftinije. Na kineskom tržištu, na primer, već postoje pomaci," ističe Robin.
Limatech baterija, koja prolazi oko 49 ekoloških testova, uključujući vibracije i elektromagnetnu kompatibilnost, takođe se može primeniti u veoma teškim okruženjima kao što je rudarstvo.
Takođe se mogu koristiti u ekstremno toplim ili ekstremno hladnim okruženjima.
"Koristimo akumulatore koji mogu da rade od -40°C do +70°C ", ističeRobin.
Konačno, njihove baterije bi mogle da se ugrade i u vetroturbine.
(Ubrzanje.rs)
Video: Čadež sa Veb samita za Ubrzanje: "Inovativne ideje nam daju iste šanse kao SAD"
Ubrzanje Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.