Vreme čitanja: oko 5 min.
Temu i Šein beže iz SAD, ali ni Evropa ne "širi ruke": Trenutak nezgodan, već trpe štetu
Vreme čitanja: oko 5 min.

-
Na području EU, pritužbe na račun poslovanja platformi zbog nepoštenih poslovnih praksi
-
Temu i Šein su povećali potrošnju na oglašavanje u Evropi, posebno u Velikoj Britaniji i Francuskoj
-
U te dve zemlje beleže rast potrošnje potrošača
Temu i Šein (Shein) se okreću Evropi jer njihovo poslovanje u SAD trpi veliki udarac zbog nepovoljnih trgovinskih politika. Međutim, aplikacije za jeftinu e-trgovinu, osnovane u Kini, možda neće naići na topao prijem na svojim novim tržištima, piše CNBC.
Poslednjih nedelja u EU su podnete pritužbe protiv Temua i Šeina, optužujući ih za nepoštene poslovne taktike. To se dešava u trenutku kada EU priprema uvođenje nove paušalne naknade od dva evra na male pakete iz internet prodavnica poput Temua i Šeina, koji su dosad bili oslobođeni carine.
Stručnjaci kažu da bi ovi novi događaji mogli biti loši znaci za platforme, budući da je njihovo poslovanje već pretrpelo štetu nakon što je u maju ukinut izuzetak od carine na male pakete u SAD, kao i uvođenjem novih taksi od 54% ili 100 dolara za pakete poslate poštom.
"Kako se regulatorni i trgovinski pritisci u SAD pojačavaju, Temu i Šein se sve više okreću Evropi i Velikoj Britaniji, kao ključnim tržištima za rast", rekao je Anand Kumar, zamenik direktora istraživanja u Coresight Researchu, za CNBC.
Međutim, Kumar kaže da se kompanije sada suočavaju sa regulatornim preprekama u Evropi i Velikoj Britaniji, koje podsećaju na one sa kojima su se već susrele u SAD.
"Predložena carinska taksa EU od 2 evra nije samo manja doplata – to je strateški regulatorni potez usmeren na suzbijanje nekontrolisanog rasta ultra-jeftine prekogranične e-trgovine, i mogao bi da promeni način na koji platforme poput Šeina i Temua posluju u Evropi tokom sledeće 2–3 godine", dodao je Kumar.
Zaokret prema Evropi
Temu i Šein su povećali potrošnju na oglašavanje u Evropi, posebno u Velikoj Britaniji i Francuskoj, navodi Rojters, što odražava njihov odmak od američkog tržišta. Rastuća važnost EU i Velike Britanije za obe kompanije vidi se i u podacima kompanije Consumer Edge Research, koja prati potrošačke trendove putem uzorka podataka sa kreditnih i debitnih kartica.
Prema podacima koje su poslali CNBC-u, potrošnja američkih potrošača na Temu pala je u maju za oko 36% u odnosu na godinu ranije, dok je za Šein pad iznosio 13% u istom periodu. Dodato je i da njihovi podaci pokazuju kako su neki američki kupci Temua i Šeina počeli više da troše u tradicionalnim robnim kućama i prodavnicama brze mode. Ti trendovi podudaraju se sa podacima kompanije Sensor Tower koji pokazuju da se korišćenje aplikacija Temu i Šein u SAD znatno usporava.
Međutim, u Velikoj Britaniji i EU primećeni su suprotni trendovi. U maju je godišnji rast potrošnje potrošača iznosio 63% u EU i 38% u Velikoj Britaniji. Šein je zabeležio rast od 19% u EU i 42% u Velikoj Britaniji. Za Temu, podaci Consumer Edgea pokazuju da je rast bio vrlo izražen u Francuskoj, drugoj najvećoj privredi Evrope.
Kako bi iskoristili taj zamah, Temu i Šein agresivno šire poslovanje po celoj regiji, povećavajući kapacitete skladišta, eksperimentišući sa lokalizovanim poslovnim modelima te znatno povećavajući digitalno oglašavanje na ključnim tržištima poput Velike Britanije, Francuske i Nemačke, kaže Kumar iz Coresighta.
"Ova ekspanzija nije samo oportunistička – ona signalizira strateški zaokret u tome kako ove kompanije vide sledeću fazu svog rasta. Međutim, evropsko tržište nije bez izazova. Region ima strože propise o bezbednosti proizvoda, zaštiti potrošača i poštenoj konkurenciji, što od Temua i Šeina zahteva veća ulaganja u usklađenost i operativnu transparentnost", izjavio je Kumar.
Stručnjaci tvrde da bi ti izazovi i potencijalno uvođenje carina EU na male pošiljke mogli biti znaci dodatnih pritisaka koji tek dolaze za Temu i Šein.
Povećan nadzor
Prema francuskim lokalnim medijima, tekst zakona protiv brze mode, o kojem se raspravlja u francuskom Nacionalnom saboru, nedavno je preformulisan tako da izričito cilja ultra-jeftine platforme poput Šeina i Temua. Zakon, koji je prvi put odobren u donjem domu francuskog parlamenta u martu prošle godine, nastoji da kazni proizvode brze mode zbog njihovog uticaja na životnu sredinu.
U međuvremenu je u četvrtak panevropska potrošačka organizacija BEUC podnela žalbu Evropskoj komisiji protiv Šeina zbog korišćenja obmanjujućih taktika, tzv. "mračnih uzoraka" koji podstiču preteranu potrošnju.
To dolazi nakon što je Evropska komisija u februaru pokrenula sopstvenu istragu o usklađenosti Šein sa evropskim zakonima o zaštiti potrošača, a u maju pozvala Šein da ih poštuje. BEUC je takođe podneo žalbu protiv Temua, dok je 17 njenih članica podnelo istu žalbu svojim nacionalnim telima, navodi organizacija. Xiaomeng Lu, direktorka geopolitike u Eurasia Groupu, izjavila je za CNBC da najnoviji nadzor nad Temuom i Šeinom u EU podseća na onaj u SAD.
"Temu i Šein nude isplativa rešenja i efikasan lanac snabdevanja koji dobro funkcioniše u svetu brze mode. Međutim, njihova radna praksa i standardi ljudskih prava možda nisu u skladu sa vrednostima tržišta kao što su EU i SAD", rekla je Lu.
Taj sukob i "rastući protekcionizam" širom sveta glavni su pokretači ovih regulatornih reakcija, dodala je.
U SAD su se zvaničnici takođe usprotivili Temuu zbog navodnog nepoštovanja Zakona o sprečavanju prinudnog rada Ujgura (UFLPA), koji zabranjuje uvoz robe proizvedene prisilnim radom iz kineske regije Sinđijang. Prema Kumaru iz Coresighta, Evropa sa svoje strane napreduje prema strožem nadzoru putem Direktive o korporativnoj dubinskoj analizi održivosti, koju države članice EU moraju integrisati u svoje nacionalne zakone do jula 2026.
Ova direktiva bi obavezala kompanije koje posluju u EU da identifikuju i ublaže kršenja ljudskih prava u svojim lancima snabdevanja, objavljuju podatke o uticaju na životnu sredinu i održivosti te snose pravne posledice ako ne preduzmu odgovarajuće preventivne mere. Ipak, dodao je, region i dalje nudi značajne prilike za širenje u sve protekcionističkijem globalnom trgovinskom okruženju.
(Ubrzanje.rs/Poslovni.hr)
Video: Gobran u zvaničnoj poseti Srbiji: Poziv domaćim kompanijama da se otvore za novo tržište
Ubrzanje Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
najnoviji android 11
Baš šteta, gde će sad Amerikamci da kupe "držač za mućkalicu za uštipak"? Ali nadam se da će nas, posle ovoga, Temu i Šein zatrpati svojim fantastičnim proizvodima. Ja sam kupio žuto-zelenu tuniku sa šljokicama za svog psa, sad planiram da kupim samovrteću svetleću čigru u tegli i jedan luster sa perlama koje liče na čičak traku. I sve to za samo 99 dinara, a što je najbolje, sve te proizvode sam našao na reklamama za koje mislim da su snimane u ustanovama za mentalno zaostale i čiji režiser se nije treznio jedno 10 godina zadnjih.
Podelite komentar