• 1
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 5 min.

Temu i Šein beže iz SAD, ali ni Evropa ne "širi ruke": Trenutak nezgodan, već trpe štetu

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 5 min.

  • 1
Shein, Temu, skok cena Foto: Shutterstock
  • Na području EU, pritužbe na račun poslovanja platformi zbog nepoštenih poslovnih praksi

  • Temu i Šein su povećali potrošnju na oglašavanje u Evropi, posebno u Velikoj Britaniji i Francuskoj

  • U te dve zemlje beleže rast potrošnje potrošača

Temu i Šein (Shein) se okreću Evropi jer njihovo poslovanje u SAD trpi veliki udarac zbog nepovoljnih trgovinskih politika. Međutim, aplikacije za jeftinu e-trgovinu, osnovane u Kini, možda neće naići na topao prijem na svojim novim tržištima, piše CNBC.

Poslednjih nedelja u EU su podnete pritužbe protiv Temua i Šeina, optužujući ih za nepoštene poslovne taktike. To se dešava u trenutku kada EU priprema uvođenje nove paušalne naknade od dva evra na male pakete iz internet prodavnica poput Temua i Šeina, koji su dosad bili oslobođeni carine.

Stručnjaci kažu da bi ovi novi događaji mogli biti loši znaci za platforme, budući da je njihovo poslovanje već pretrpelo štetu nakon što je u maju ukinut izuzetak od carine na male pakete u SAD, kao i uvođenjem novih taksi od 54% ili 100 dolara za pakete poslate poštom.

"Kako se regulatorni i trgovinski pritisci u SAD pojačavaju, Temu i Šein se sve više okreću Evropi i Velikoj Britaniji, kao ključnim tržištima za rast", rekao je Anand Kumar, zamenik direktora istraživanja u Coresight Researchu, za CNBC.

Međutim, Kumar kaže da se kompanije sada suočavaju sa regulatornim preprekama u Evropi i Velikoj Britaniji, koje podsećaju na one sa kojima su se već susrele u SAD.

"Predložena carinska taksa EU od 2 evra nije samo manja doplata – to je strateški regulatorni potez usmeren na suzbijanje nekontrolisanog rasta ultra-jeftine prekogranične e-trgovine, i mogao bi da promeni način na koji platforme poput Šeina i Temua posluju u Evropi tokom sledeće 2–3 godine", dodao je Kumar.

Zaokret prema Evropi

Temu i Šein su povećali potrošnju na oglašavanje u Evropi, posebno u Velikoj Britaniji i Francuskoj, navodi Rojters, što odražava njihov odmak od američkog tržišta. Rastuća važnost EU i Velike Britanije za obe kompanije vidi se i u podacima kompanije Consumer Edge Research, koja prati potrošačke trendove putem uzorka podataka sa kreditnih i debitnih kartica.

Prema podacima koje su poslali CNBC-u, potrošnja američkih potrošača na Temu pala je u maju za oko 36% u odnosu na godinu ranije, dok je za Šein pad iznosio 13% u istom periodu. Dodato je i da njihovi podaci pokazuju kako su neki američki kupci Temua i Šeina počeli više da troše u tradicionalnim robnim kućama i prodavnicama brze mode. Ti trendovi podudaraju se sa podacima kompanije Sensor Tower koji pokazuju da se korišćenje aplikacija Temu i Šein u SAD znatno usporava.

Međutim, u Velikoj Britaniji i EU primećeni su suprotni trendovi. U maju je godišnji rast potrošnje potrošača iznosio 63% u EU i 38% u Velikoj Britaniji. Šein je zabeležio rast od 19% u EU i 42% u Velikoj Britaniji. Za Temu, podaci Consumer Edgea pokazuju da je rast bio vrlo izražen u Francuskoj, drugoj najvećoj privredi Evrope.

Kako bi iskoristili taj zamah, Temu i Šein agresivno šire poslovanje po celoj regiji, povećavajući kapacitete skladišta, eksperimentišući sa lokalizovanim poslovnim modelima te znatno povećavajući digitalno oglašavanje na ključnim tržištima poput Velike Britanije, Francuske i Nemačke, kaže Kumar iz Coresighta.

"Ova ekspanzija nije samo oportunistička – ona signalizira strateški zaokret u tome kako ove kompanije vide sledeću fazu svog rasta. Međutim, evropsko tržište nije bez izazova. Region ima strože propise o bezbednosti proizvoda, zaštiti potrošača i poštenoj konkurenciji, što od Temua i Šeina zahteva veća ulaganja u usklađenost i operativnu transparentnost", izjavio je Kumar.

Stručnjaci tvrde da bi ti izazovi i potencijalno uvođenje carina EU na male pošiljke mogli biti znaci dodatnih pritisaka koji tek dolaze za Temu i Šein.

Povećan nadzor

Prema francuskim lokalnim medijima, tekst zakona protiv brze mode, o kojem se raspravlja u francuskom Nacionalnom saboru, nedavno je preformulisan tako da izričito cilja ultra-jeftine platforme poput Šeina i Temua. Zakon, koji je prvi put odobren u donjem domu francuskog parlamenta u martu prošle godine, nastoji da kazni proizvode brze mode zbog njihovog uticaja na životnu sredinu.

U međuvremenu je u četvrtak panevropska potrošačka organizacija BEUC podnela žalbu Evropskoj komisiji protiv Šeina zbog korišćenja obmanjujućih taktika, tzv. "mračnih uzoraka" koji podstiču preteranu potrošnju.

To dolazi nakon što je Evropska komisija u februaru pokrenula sopstvenu istragu o usklađenosti Šein sa evropskim zakonima o zaštiti potrošača, a u maju pozvala Šein da ih poštuje. BEUC je takođe podneo žalbu protiv Temua, dok je 17 njenih članica podnelo istu žalbu svojim nacionalnim telima, navodi organizacija. Xiaomeng Lu, direktorka geopolitike u Eurasia Groupu, izjavila je za CNBC da najnoviji nadzor nad Temuom i Šeinom u EU podseća na onaj u SAD.

"Temu i Šein nude isplativa rešenja i efikasan lanac snabdevanja koji dobro funkcioniše u svetu brze mode. Međutim, njihova radna praksa i standardi ljudskih prava možda nisu u skladu sa vrednostima tržišta kao što su EU i SAD", rekla je Lu.

Taj sukob i "rastući protekcionizam" širom sveta glavni su pokretači ovih regulatornih reakcija, dodala je.

U SAD su se zvaničnici takođe usprotivili Temuu zbog navodnog nepoštovanja Zakona o sprečavanju prinudnog rada Ujgura (UFLPA), koji zabranjuje uvoz robe proizvedene prisilnim radom iz kineske regije Sinđijang. Prema Kumaru iz Coresighta, Evropa sa svoje strane napreduje prema strožem nadzoru putem Direktive o korporativnoj dubinskoj analizi održivosti, koju države članice EU moraju integrisati u svoje nacionalne zakone do jula 2026.

Ova direktiva bi obavezala kompanije koje posluju u EU da identifikuju i ublaže kršenja ljudskih prava u svojim lancima snabdevanja, objavljuju podatke o uticaju na životnu sredinu i održivosti te snose pravne posledice ako ne preduzmu odgovarajuće preventivne mere. Ipak, dodao je, region i dalje nudi značajne prilike za širenje u sve protekcionističkijem globalnom trgovinskom okruženju.

(Ubrzanje.rs/Poslovni.hr)

Video: Gobran u zvaničnoj poseti Srbiji: Poziv domaćim kompanijama da se otvore za novo tržište

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Ubrzanje Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • najnoviji android 11

    11. jun 2025. | 14:01

    Baš šteta, gde će sad Amerikamci da kupe "držač za mućkalicu za uštipak"? Ali nadam se da će nas, posle ovoga, Temu i Šein zatrpati svojim fantastičnim proizvodima. Ja sam kupio žuto-zelenu tuniku sa šljokicama za svog psa, sad planiram da kupim samovrteću svetleću čigru u tegli i jedan luster sa perlama koje liče na čičak traku. I sve to za samo 99 dinara, a što je najbolje, sve te proizvode sam našao na reklamama za koje mislim da su snimane u ustanovama za mentalno zaostale i čiji režiser se nije treznio jedno 10 godina zadnjih.