Iskočio vam je turstički oglas nakon što ste guglali more? 4 koraka da proverite da li vas telefon prisluškuje

Vreme čitanja: oko 3 min.

Tema intrigira javnost godinama

Foto: Pixabay/StockSnap
  • Stručnjaci savetuju da proverite dozvole aplikacija na uređajima i da isključite glasovne asistente

  • Neke kompanije su potvrdile da koriste programe koje im mogu obezbediti detaljniji uvid u potrebe korisnika

  • Dobijene podatke koriste za preciznije plasiranje oglasa

O prisluškivanju putem pametnih telefona govori se godinama, a kao jedan od dokaza tog prisluškivanja mnogi navode situaciju u kojoj nam se, nakon razgovora u kojima spominjemo neke teme ili proizvode koje nikada nismo pretraživali, počinju pojavljivati oglasi povezani s njima. Stručnjaci za sajber sigurnost iz NordVPN-a za Daily Mail objasnili su jedan jednostavan test s kojim možete proveriti špijunira li vas zaista vaš pametni telefon.

Test je baziran na četiri koraka, prenosi Zimo, pri čemu je od velike važnosti da svoje telefone nastavite uobičajeno da koristite, tj. da ne menjate svoje navike.

Prvi korak u tom testu jeste da nađete neku temu ili proizvod o kojima nikada niste ništa pretraživali putem interneta. Nakon toga, stručnjaci savetuju da počnete da vodie više razgovora o toj temi kada se nalazite blizu svog telefona. Savetuje se da pričate i o stvarima povezanim s temom koju ste odabrali kao test (drugi korak). Ako je to putovanje u neku zemlju, razgovarajte o hotelima, mestima koje biste posetili u toj zemlji i slično.

Treći korak odnosi se na ono što ne bismo smeli da radimo, a to je pretraživanje teme, niti sličnih tema (npr. ako ste odabrali kao takvu probnu temu neku državu koju želite posetiti, nemojte surfati ni o putovanjima, gledati letove i slično).

Četvrti i poslednji korak tog testa jest samo - čekanje. Promatrajte hoće li na vašem telefonu ili drugim uređajima koje koristite početi da se pojavljuju oglasi povezani s tom temom (npr. ponude putovanja, oglasi avio kompanija, turističkih agencija i slično) na internet stranicama, aplikacijama i društvenim mrežama.

Ako takvi oglasi počnu da se pojavljuju, to može upućivati na činjenicu da vas vaš telefon zaista prisluškuje i koristi te informacije kako bi vam plasirao oglase na koje biste mogli da kliknete.

Lični podaci previše izloženi

U testu koji je provela ekipa iz NordVPN-a, oglasi su počeli da se pojavljuju samo nekoliko dana nakon što su počeli razgovarati o temi o kojoj ranije nikada nisu guglali (o Saudijskoj Arabiji, čije je ime jedan član tima upisao u aplikaciju beleški, te o orangutanima o kojima su razgovarali). To je, prema oceni izvršnog tehnološkog direktora ove kompanije Marijusa Briedisa "snažan indikator" da uređajima dopuštamo prevelik pristup našim ličnim podacima i interesovanjima.

Treba naglasiti kako uređaji prikupljaju gomilu podatka i informacija o svojim korisnicima, tako oni mogu predvideti njihovo ponašanje i namere, kojih ni sami korisnici možda nisu svesni, ali činjenica da su se oglasi o temama pojavili samo nekoliko dana nakon što su razgovarali o njima, ukazuje na to da telefoni zaista slušaju sve o čemu razgovaramo.

Da ima nešto u tome možemo videti i na nedavnom primeru marketinške kompanije Cox Media koja je klijentima tvrdila da koriste softver nazvan "Active Listening", kojim prisluškuju korisnike kako bi mogli dobiti još detaljniji uvid o njihovim interesovanjima i to iskoristili za plasiranje oglasa.

Kao jedan od saveta s kojim možete sprečiti ili bar pokušati sprečiti potencijalno prisluškivanje na Daily Mailu savetuju da isključite glasovne asistente i da proverite dozvole koja imaju aplikacije na vašim telefonima i isključite dopuštenja vezana za mikrofon.

(Ubrzanje.rs/Zimo)