Evo kako kineska platforma za kupovinu krši prava potrošača, posluju i u Srbiji: EU utvrdila niz nepravilnosti
-
Evropska komisija pronašla lažne popuste, obmanjujuće oznake, netačne informacije...
-
Sva preduzeća koja posluju sa potrošačima u EU moraju se pridržavati naših pravila, poručuju iz EU
-
Šejn sada ima mesec dana da odgovori na optužbe i da predlož kako će rešiti utvrđene probleme u vezi sa pravima potrošača
Milioni potrošača širom Evrope kupuju preko kineske internet platforme za trgovinu Šejn (Shein). Neki se odluče za kupovinu jednom i, razočarani onim što dobiju, više ne naručuju. Drugi gotovo postaju zavisni od "niskih cena" i redovno kupuju.
Međutim, koliko god bilo zadovoljnih kupaca, toliko ima i nezadovoljnih, koji upozoravaju na nepravilnosti sa kojima su se susreli tokom iskustva kupovine.
Upravo činjenica da veliki broj potrošača u Evropi kupuje na Šejn podstakla je mrežu nacionalnih tela za zaštitu potrošača i Evropsku komisiju da pokrenu istragu, a ono što su otkrili moglo bi da promeni način na koji Šejn funkcioniše – bar u Evropi.
Kako su objavili iz Evropske komisije, tokom istrage je utvrđen čitav niz nepravilnosti. Tako je otkriveno da se na Šejnu pojavljuju:
Lažni popusti – predstavljanje ponuda kao sniženja, iako se ne zasnivaju na stvarnim "prethodnim cenama";
Prodaja pod pritiskom – vršenje pritiska na potrošače da dovrše kupovinu pomoću taktika poput lažnih rokova;
Nedostajuće, netačne i obmanjujuće informacije – davanje nepotpunih ili pogrešnih informacija o zakonskim pravima potrošača na povraćaj robe i povraćaj novca, kao i nepostupanje u skladu sa tim pravima;
Obmanjujuće oznake proizvoda – korišćenje oznaka koje ukazuju da proizvod ima neku posebnu karakteristiku, iako je ta osobina zapravo zakonski obavezna;
Obmanjujuće tvrdnje o održivosti – davanje lažnih ili obmanjujućih informacija o doprinosu proizvoda održivosti;
Skriveni kontakt podaci – potrošači teško mogu da stupe u kontakt sa kompanijom Šejn radi postavljanja pitanja ili žalbi.
Pored toga, tokom istrage je od Šejna zatraženo da dostavi dodatne informacije o tome kako rangiraju, ocenjuju i recenziraju proizvode. Takođe se istražuje da li Šejn informiše potrošače o tome kako su ugovorne obaveze podeljene između trećih prodavaca i same platforme (ako je primenljivo), kao i da li prava potrošača važe kada prodavac treća strana nije registrovan trgovac.
"Sva preduzeća koja posluju sa potrošačima u EU moraju se pridržavati naših pravila. Današnjim postupkom šaljemo jasnu poruku: nećemo se ustručavati da pozovemo platforme za elektronsku trgovinu na odgovornost, bez obzira na to gde im je sedište. Zakon o zaštiti potrošača EU nije opcion – on se mora primenjivati u svim slučajevima. Snažno pozdravljam odlučnu akciju mreže za saradnju u zaštiti potrošača. Sada je na Šejnu da preuzme odgovornost, poštuje pravila i u potpunosti uskladi svoje poslovanje sa standardima EU za zaštitu potrošača", istakao je Majkl Mekgrat (Michael McGrath), komesar za demokratiju, pravosuđe, vladavinu prava i zaštitu potrošača.
Kako navode iz Evropske komisije, Šejn sada ima mesec dana da odgovori na nalaze mreže za saradnju u zaštiti potrošača i predloži obaveze o tome kako planira da reši utvrđene probleme u vezi sa pravima potrošača.
U zavisnosti od odgovora, mreža za saradnju može započeti dijalog sa kompanijom. Ukoliko Šejn ne reši probleme koje je mreža istakla, nacionalna tela mogu pokrenuti postupke za sprovođenje zakona kako bi se obezbedila usklađenost, uključujući i izricanje novčanih kazni na osnovu godišnjeg prihoda Šejna u dotičnim državama članicama EU.
Šejn je zvanično omogućio bržu i lakšu dostavu za potrošače u Srbiji od avgusta 2024. godine, nakon što je Pošta Srbije 14. avgusta potpisala bilateralni sporazum sa Mađarskom poštom. Ovaj sporazum omogućio je efikasniji prenos paketa i skraćeno vreme isporuke.
Pre tog datuma, građani Srbije su mogli da naručuju sa Shein platforme, ali su se suočavali sa dužim rokovima isporuke i složenijim carinskim procedurama.
Ova promena je deo šireg trenda rasta popularnosti kineskih e-trgovinskih platformi u Srbiji, uključujući i Temu, koja je prethodno postala dostupna korisnicima u zemlji
(Ubrzanje.rss/Zimo)