Vreme čitanja: oko 4 min.
Osnovali čuvenu platformu pre 20 godina na Dan zaljubljenih: Hteli da svi vide reprizu jednog incidenta
Vreme čitanja: oko 4 min.
Pokretači su trojica kolega, kaže se da je "proizvod" nastao tokom jedne večere
![Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim](https://xdn.tf.rs/2025/02/12/profimedia-0027870027-1-460x0.webp)
-
Više od 500 sati video sadržaja postavlja se na Jutjub svakog minuta
-
Mogućnost postavljanja video snimaka dodata je 23. aprila 2005. godine
-
Ključni trenutak u razvoju platforme bila Guglova kupovina Jutjuba 2006. godine za 1,65 milijardi dolara
Pokrenut kao šala na večernjoj zabavi, Jutjub (YouTube) je postao okosnica modernog života, a nakon 20 godina postojanja mogao bi po broju pretplatnika premašiti američke kablovske televizije.
Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim, kolege iz finansijsko-tehnološke kompanije PayPal, osmislili su Jutjub 2005. godine, navodno tokom večere. Domen YouTube.com pokrenut je na Dan zaljubljenih te godine.
Mogućnost postavljanja video snimaka dodata je 23. aprila, kada je Karim objavio prvi video pod nazivom "Evo mene u zoološkom vrtu". Klip od 19 sekundi, u kojem Karim stoji ispred slonova u zoološkom vrtu u San Dijegu, prikupio je 348 miliona pregleda.
Tokom narednih 20 godina, platforma je narasla do dimenzija nezamislivih 2005. godine.
Jutjub su pokrenule kolege iz sveta tehnologije, koji su želele da omoguće uslugu ponovnog gledanja "modnog incidenta" pevačice Dženet Džekson, kada joj je tokom nastupa na Super Boulu ispala dojka, rekao je analitičar istraživačke kompanije eMarketer, Ros Benes.
![YouTube aplikacija YouTube aplikacija](https://xdn.tf.rs/2024/03/27/shutterstock699111907-460x0.jpg)
"Danas je to najveća digitalna video platforma na svetu po vremenu provedenom u gledanju i prihodima od oglasa", prava tehnološka sila.
Jutjub je prošle godine dosegao više od 2,5 milijardi gledalaca širom sveta, dok je broj pretplatnika na muzičku i premijum verziju dostigao 100 miliona, prema podacima platforme Statista.
Korisnici širom sveta svakog dana provedu više od milijardu sati gledajući Jutjub sadržaj samo na televizorima, izvestio je Gugl.
"Da ste pre 20 godina rekli da će ova platforma, na kojoj tinejdžeri objavljuju parodije, postati pretnja Dizniju, ABC-ju i CBS-u, zvučalo bi smešno", rekao je Benes. "Ali upravo su to uspeli da postignu."
Nepresušan izvor video sadržaja
Jutjub je izazvao tradicionalne TV gigante jer mu nisu potrebni studiji, niti ima troškove produkcije – sadržaj stvaraju i postavljaju sami korisnici.
Na platformi se može naći sve – od koncertnih snimaka i političkih reklama do uputstava za korišćenje raznih proizvoda.
![Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim](https://xdn.tf.rs/2025/02/12/profimedia-0027870027-1-460x0.webp)
"Količina novog sadržaja koji se svakodnevno pojavljuje ne može se zaustaviti, zbog čega se ljudi stalno vraćaju na Jutjub", rekao je Benes.
Prema podacima Gugla, više od 500 sati video sadržaja postavlja se na Jutjub svakog minuta.
Analitičari smatraju da je ključni trenutak u razvoju platforme bila Guglova kupovina Jutjuba 2006. godine za 1,65 milijardi dolara, jer je tada ova video platforma s lojalnim korisnicima spojena s Guglovom ekspertizom u pretrazi i oglašavanju.
"Jutjub je bio deo oporavka od kraha dot-com balona, kada su ljudi shvatili da je monetizacija internet stranica zapravo ključna", rekao je tehnološki analitičar Rob Enderle, misleći na pucanje balona tehnološkog rasta s kraja 1990-ih.
Jutjub je postao primer kako se internet kompanije treba graditi, za razliku od modela iz kasnih 1990-ih.
Gugl je iskoristio svoje znanje o oglašavanju da izgradi uspešan model, deleći prihode s kreatorima koji privlače značajnu publiku.
Kompanija je takođe unapredila tehnologiju i pregovarala o rešavanju problema kršenja autorskih prava.
"Aspekt piraterije više nije prisutan na Jutjubu kao ranije", primećuje Benes. "Nekada je bilo i golotinje".
Platforma je takođe uspela da ublaži zabrinutost zbog uznemirujućeg sadržaja koji dolazi do dece kroz softver za preporuke.
Kompanija je pokrenula besplatnu aplikaciju "Jutjub Kids", promovisanu kao siguran prostor za decu, i stalno prilagođava algoritme kako bi izbegla probleme s oglašivačima i regulatorima.
Analitičar Enderle veliki deo zasluga za razvoj Jutjuba u izuzetnu platformu pripisuje bivšoj izvršnoj direktorki Suzan Vodžicki (Wojcicki), koja je preminula prošle godine.
![Suzan Vojcicki Suzan Vojcicki](https://xdn.tf.rs/2024/08/10/profimedia-0642755109-460x0.jpg)
"Bila je fenomenalna u svom poslu i pokazala je kako bi ovakva platforma trebalo da izgleda", ocenio je Enderle.
"Deo mene"
Predviđa se da će Jutjub u roku od dve godine premašiti sve američke kablovske televizijske usluge po broju pretplatnika, tvrdi Benes.
Platforma se sada takmiči sa striming servisima kao što su Netflix, Disney i Amazon Prime, ali i sa kratkim video platformama poput TikToka i Instagrama (Reels).
Kao odgovor na popularnost TikToka, Jutjub je predstavio svoju funkciju "Shorts", koja u proseku broji više od 70 milijardi pregleda dnevno.
"Kao originalna video striming platforma, Jutjub se neprestano razvija i prilagođava", rekao je za AFP Majk Prou, potpredsednik i direktor istraživanja u analitičkoj kompaniji Forrester.
Iako Jutjub algoritam tradicionalno favorizuje etablirane kreatore, dugogodišnji autor sadržaja "Robert G" primećuje da se novi autori sada ponovo pojavljuju na početnoj stranici.
"Zaista sam srećan što se Jutjub menja", rekao je Robert G, koji je počeo da objavljuje video snimke 2009. godine. "Jutjub je deo mene, to je ono što radim."
(Ubrzanje.rs/Magazin HRT)
Video: "Ako ne vodimo računa, ovakav scenario može da se desi čak i brže": O mračnom predviđanju Nobelovca
Ubrzanje Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.