Vreme čitanja: oko 2 min.
Stručnjak objašnjava šta je dovelo do haosa na internetu: "To je izazvalo domino efekat, biće potrebno vreme"
Vreme čitanja: oko 2 min.
Sumirano
- Prekid rada Amazon Web Services izazvao poteškoće na mnogim platformama
- Problem nije bio hakerski napad, već greška u sistemu domena DNS
- DNS prevodi čitljiva imena u IP adrese za komunikaciju između računara
Korisnici koji su juče ujutro pokušali da pristupe nekoj od brojnih popularnih platformi, od Amazona do Snepčeta (Snapchat) i Zuma (Zoom), verovatno to nisu mogli da urade ili su imali velikih poteškoća.
Problem nije bio hakerski napad niti poteškoće sa njihovim nalozima, već prekid rada Amazon Web Servicesa, provajdera usluga u oblaku.
Iako se situacija nakon nekoliko sati normalizovala i korisnici su ponovo mogli da koriste omiljene platforme, to pokazuje koliko je internet zapravo postao krhak.
Došlo je do ogromne centralizacije kada je reč o našoj zavisnosti od malog broja provajdera usluga u oblaku, objašnjava profesor Dejvid Čofnes, direktor Instituta za sajber bezbednost i privatnost na Univerzitetu Nortistern.
Kada oni padnu, pada i mnogo toga od čega zavisimo, dodaje profesor Čofnes, prenosi Zimo, pozivajući se na informacije sa sajta Univerziteta.
U slučaju AWS-a, iz Amazona su saopštili da je problem bio u sistemu domena (DNS), koji utiče na jednu od njihovih najvećih baza podataka, DynamoDB.
Profesor Čofnes objašnjava da je DNS ono što prevodi ljudima čitljiva imena u imena koja računari koriste za međusobno obraćanje na internetu (brojčane adrese, IP adrese).
DNS je zapravo velika tabela imena i odgovarajućih IP adresa, poput telefonskog imenika. Kada jedan računar želi da kontaktira drugi, upoređuje adresu koju korisnik unosi sa IP adresom i šalje zahtev na tu adresu.
U ovom konkretnom slučaju, verovatno je ranije došlo do greške u unosu podataka o DynamoDB usluzi, a sada je došlo do problema u kontaktiranju te usluge.

Rešavanje takvog problema, objašnjava profesor Čofnes, može biti izuzetno komplikovano, s obzirom na broj različitih internet usluga koje su se oslanjale na tu bazu podataka.
Dovoljno je pomenuti da je servis koji prati prekide u radu internet stranica i platformi, DownDetector, samo u jednom danu primio više od 6,5 miliona prijava o nedostupnosti neke usluge.
Profesor Čofnes ističe da će za potpuno rešavanje problema biti potrebno neko vreme, jer se sada problem, poput domino efekta, prenosi iz jednog sistema u drugi.
"Možete rešiti problem. Možete vratiti mapiranje u DNS i sada računari, kada traže DynamoDB, mogu da shvate sa kojim delom interneta treba da komuniciraju... Ali mnogi od tih sistema su se možda srušili. Možda su ušli u neko stanje greške. I možda će ih biti potrebno ponovo pokrenuti", objašnjava on.
Kada bi se stvari mogle u potpunosti vratiti u "normalu", teško je reći. Ali će sigurno biti potrebno neko vreme da se svi sistemi provere i ponovo usklade. Do tada je moguće da će i dalje dolaziti do povremenih poteškoća u radu nekih servisa, platformi ili aplikacija.
(Ubrzanje.rs/Zimo)
Video: Gobran u zvaničnoj poseti Srbiji: Poziv domaćim kompanijama da se otvore za novo tržište
Ubrzanje Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.