• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Kad nam stiže AGI i šta bi mogao da znači za startape?

Vreme čitanja: oko 4 min.

Da li će veštačka inteligencija koja može da povezuje znanja iz različitih oblasti pojačati konkurenciju?

  • 0
Opšta veštačka inteligencija Foto: Shutterstock.com
  • AGi se najpre očekivala kroz 80 godina, a sa razvojem tehnologije, broj godina ubrzano opada

  • Veštačka inteligencija je već promenila način poslovanja

  • Ono što je nekad zahtevalo čitav tim ljudi, danas može da se uradi sa nekoliko AI alata

Možete li da zamislite veštačku inteligenciju koja može da radi sve što i čovek - da razume kontekst, uči iz iskustva i rešava probleme na kreativan način? To je ono što bi AGI (Artificial General Intelligence) trebalo da bude.

Šta je razlika u odnosu na ovo što već postoji? Dok današnji AI sistemi mogu da obavljaju specifične zadatke - kao što je pisanje teksta ili analiza podataka, AGI bi trebalo da bude svestran poput ljudskog uma - sposoban da primeni znanje iz jedne oblasti na potpuno novu situaciju i da samostalno uči i rešava probleme bez prethodnog treninga.

Na razvoju AGI se radi već dugo, posebno intenzivno u poslednjih pet godina kroz razvoj sve naprednijih AI sistema.

Velike kompanije ulažu milijarde u istraživanje, ali procene kada će AGI postati realnost dramatično su se menjale tokom godina. Pre GPT-3 (2020. godine), stručnjaci su procenjivali da nas od AGI deli 80 godina. Nakon GPT-3, procena je pala na 50 godina, pa sa pojavom Google Lambde na 34, pa na 18 godina. Nakon ChatGPT-a i GPT-4, procena je pala na samo osam godina.

Vodeći eksperti u oblasti AI imaju poprilično različita predviđanja, pa različite procene govore jednu stvar – niko zapravo ne zna kada će AGI postati realnost. Neki veruju da smo na korak od dostignuća, neki smatraju da tehnički i etički izazovi dovode u pitanje brzinu kojom će AGI da se pojavi.

Zašto tolika razlika u procenama? Delom zato što je AGI postao "buzzword" u tek industriji. Svaka velika kompanija najavljuje svoj rad na AGI, a mediji često preuveličavaju mogućnosti trenutnih AI sistema. Čak i najnapredniji AI modeli danas, još uvek prave greške u osnovnoj logici i ne mogu zaista da razumeju svet oko sebe.

Ono što je svakako veliki korak je nedavno dostignuće OpenAI modela o3, koji je postigao rezultat na nivou ljudi (85%) na ARC-AGI testu opšte inteligencije. Ovaj rezultat je pokrenuo ozbiljne diskusije među AI istraživačima o tome koliko smo zapravo blizu pravog AGI-ja.

Šta su implikacije na startape?

Već vidimo kako AI menja način na koji startapi posluju. Osnivači koriste AI alate za pisanje koda, analizu podataka, pa čak i za kreiranje marketinških kampanja. Ono što je nekad zahtevalo čitav tim ljudi, danas može da se uradi sa nekoliko AI alata.

Ako AI sada može toliko da pomogne, šta bi AGI mogao da znači za startape? Verovatno bi mali tim mogao da se takmiči sa velikim kompanijama jer bi imao pristup istim mogućnostima. Ali, to otvara i neka ozbiljna pitanja.

Na primer, ako AGI može da radi većinu poslova, šta to znači za zapošljavanje? Da li će startapi postati samo jedan osnivač i njegov AGI asistent? I ako svi imaju pristup istoj tehnologiji, kako će se startapi razlikovati jedni od drugih?

Donošenje odluka bi moglo da se promeni - umesto oslanjanja na instinkt ili ograničene podatke, startapi bi mogli da koriste AGI za analizu velikih količina podataka i predviđanje tržišnih trendova. Odnosi sa klijentima bi takođe mogli da postanu personalizovaniji i efikasniji, sa sistemima koji uče iz svake interakcije.

Veštačka superinteligencija Foto: Shutterstock.com

Možda najuzbudljivija mogućnost je skalabilnost - startapi bi mogli da rastu mnogo brže, bez uobičajenih "dečjih bolesti" koje prate brzi rast.

Sa svim ovim mogućnostima dolaze i ozbiljna etička pitanja. Ko je odgovoran kada AGI donese pogrešnu poslovnu odluku? Kako zaštititi privatnost korisnika kada sistemi prikupljaju i analiziraju sve više podataka? Da li je fer da startapi koji nemaju pristup najnovijoj AGI tehnologiji budu u nepovoljnom položaju? Odgovora nema dok ne dobijemo nešto što se može definisati kao AGI i što je tu i upotrebljivo.

Tu je i pitanje resursa. Iako će AGI možda biti dostupniji nego što mislimo, startapi će i dalje morati da se bore za svoje mesto na tržištu. Možda će čak biti i teže jer će konkurencija biti brža i pametnija nego ikad, piše Startit.

Ali nije sve tako crno. AGI bi mogao da demokratizuje inovacije, dodaju: da omogući da dobre ideje brže dođu do tržišta, bez obzira odakle dolaze. Zamislite da možete da testirate biznis ideju, razvijete proizvod i lansirate ga na tržište nekoliko puta brže nego danas.

Šta sve ovo znači za osnivače startapa danas?

Niko ne može sa sigurnošću da predvidi kada će AGI postati realnost, ali je jasno da će oni koji danas razumeju i koriste AI alate biti u prednosti. Ne radi se samo o tehnologiji – radi se o razumevanju kako je najbolje iskoristiti u kontekstu biznisa.

Da li to znači da startapi treba da odustanu od razvoja svojih ideja zbog mogućeg dolaska AGI-ja? Ne. Čak i u svetu gde AGI postaje realnost, biće prostora za inovacije i nove poslovne modele. Umesto da čekaju AGI, startapi bi trebalo da razmišljaju kako mogu da iskoriste ove tehnologije da reše stvarne probleme.

AGI neće biti čarobno rešenje za sve izazove. Uspešni startapi će i dalje zavisiti od jedinstvene vizije osnivača, razumevanja tržišta i sposobnosti da se izgradi održiv biznis model.

(Ubrzanje.rs/Startit)

Video: Ko su pobednici strmoglavog rasta bitkoina, na 2. mestu apsurdno mala zemlja: Hoće li novac nestati?

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Ubrzanje Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari