Da li će od izbora u Hrvatskoj najviše zaraditi Mark Zakerberg?
U svemu veliku ulogu igra - njegovo veličanstvo pametni telefon
-
Da se način vođenja političke borbe promenio postalo je jasno posle lokalnih izbora u Splitu
-
Publika je, ocenjuje autor, u svojim "mehurićima", u koje bira koga će da pusti
-
Veruje se da je konstantna interakcija s publikom ključ je za održavanje pažnje
U godini velikog izbornog ciklusa u Hrvatskoj i Evropskoj Uniji, korisno je prisetiti se promena koje su obeležile kampanje, za razliku od prošlih. U Hrvatskoj se moglo naslutiti kolike će promene biti tokom lokalnih izbora u Splitu, koji su bili prvi veći post-kovid izbori u zemlji.
Naime, bila je to kampanja u kojoj su dominirali skandalizacija i mimovi, tako da je bilo jasno da se sam pojam kampanje promenio, piše Poslovni.hr.
Strategija kampanje postala je još važnija, jer su se alati kampanje povećali, a uticaj na pažnju korisnika drastično smanjio, pa su tradicionalni alati izgubili uticaj.
Publika u mehurićima
Informisanje je postalo individualno. Gotovo niko se više medijski ne hrani isto, ocenjuje autor hrvatskog portala, dodajući da se ne gledaju iste platforme niti se ista minutaža posvećuje istim sadržajima.
Ovo je dovelo do svrstavanja medijske publike u mehuriće u kojima imaju veliku kontrolu nad tim koje će sadržaje "propuštati u svoj mehurić", a koje neće gledati uopšte. Čak su prema statistikama standardne političke vesti jedan od najnepopularnijih sadržaja u eri društvenih mreža, te ih određeni procenat birača aktivno izbegava.
Prva vidljiva promena, dalje navodi, jeste da se investiranje u oglašavanje potpuno promenilo. Video površine imaju ponešto veću vidljivost, ali je sada jasno da budžete za džambo površine treba najmanje udvostručiti da bi se postigla jednaka vidljivost kao pre nekoliko godina. Ko je zaslužan za to? Njegovo veličanstvo – pametni telefon.
Tokom vožnje, prema statistikama, većina vozača ima neku interakciju s telefonom: bilo da odgovaraju na poruke, biraju muziku, pretražuju društvene mreže. Ovo je vidljivo posebno na raskrsnicama na kojima su spomenute džambo površine. Osim toga, integracija automobila s telefonom i sama svedoči o važnosti telefona u vožnji, bez obzira na rizike i kazne. Uz džambo plakate koji su bili svojevrsni potpis kampanje stajao je jedan od ključnih strateških elemenata kampanje: slogan.
Upravo zbog spomenutih mehurića, profesionalcima koji se bave kampanjama posao je danas komplikovaniji jer umesto standardne podele na čvrste i meke birače, treba puno bolje targetirati birače, a onda i prilagođavati slogane svakoj grupi posebno.
Digitalni marketing sada dominira, pretvorivši se iz inovativnog alata u standard potreban za uspeh u modernoj politici. On je čak srazmerno jeftiniji od tradicionalnih alata, ali je problem što je za vidljivost potreban ogroman broj različitih sadržaja na različitim platformama kojima dominiraju globalni igrači.
Konstantna interakcija
S obzirom na sve, stranke će koristiti najčešće neučinkovite marketinške kampanje usmerene na sve i svakoga jer se kao kolektivne mašine nisu još prilagodile preferencijalnim kampanjama.
Važnost izgradnje vlastite digitalne publike takođe se ne sme zanemariti. Konstantna interakcija s publikom ključ je za održavanje pažnje i interesovanja. Međutim, čak i ako političke poruke dosegnu ciljanu publiku, izazov ostaje zadržati pažnju u svetu gde dominiraju živopisni populistički i lajfstajl sadržaji. Poziv premijeru da dođe na pivo imaće veći doseg od bilo koje političke poruke, ocenjuje autor.
Sve stranke koje nisu profesionalizovale svoju komunikaciju, sada će morati, dodaje autor Poslovnog, da osim nekoliko ljudi, traži sve šire profesionalne digitalne timove za održavanje terena: tim za mimove, tim za whatsapp grupe, nekoliko timova za društvene mreže, video i foto produkciju, te nekoliko novinara. To je, kaže, samo starter pack za ravnopravnu borbu. I opet, kao i pri svakoj komunikaciji, ništa neće biti toliko vidljivo kao nedostatak strategije jer sav ovaj komunikacijski posao treba da ima jednu vodilju – prikupiti što veći broj birača.
Kampanje po starim pravilima
S obzirom na te promene, teško je ne primetiti izazove s kojima se političke stranke suočavaju, posebno zbog pravila koja ograničavaju prikupljanje podataka i finansijskih sredstava, ključnih za uspeh u digitalnom dobu. Stoga možemo očekivati da će, uprkos tehnološkim inovacijama, kampanje i dalje biti prigušene zbog zastarelih pravila, što predstavlja veliki problem za globalni demokratski standard.
Zaključno, možemo očekivati da će od izbornih kampanja u Hrvatskoj i Evropskoj uniji najviše profitirati Mark Zakerberg, zahvaljujući sveprisutnoj upotrebi njegovih platformi za digitalni marketing, uprkos izazovima s kojima se političke kampanje susreću u prilagođavanju na nove tehnologije i regulative.
(Ubrzanje.rs)