Ilustracija: Telegraf/ Nebojša Babić, Siemens

Svet čeka nove inženjerke

Vreme čitanja: oko 3 min.

Dok se svet oko nas usled digitalizacije uveliko menja žene još uvek predstavljaju manjinu u oblastima matematike, nauke, tehnologije i inženjeringa (STEM). Statistika iz 2021. za Evropu pokazuje da 32,8% žena čini ukupan broj diplomiranih stručnjaka u STEM oblastima, dok je udeo žena koje su diplomirale npr. u području ICT znatno niži, na globalnom nivou oko 20,6%.

Prema najnovijim globalnim podacima, broj žena na tehnološkim pozicijama u ovom trenutku je 26,7% što sugeriše kontinuirani izazov u postizanju rodne ravnoteže u STEM profesijama. Iako stereotipi polako jenjavaju, a mnogi projekti i inicijative seju zrno promene, i dalje postoje barijere kada je u pitanju opredeljenje žena za STEM profesije.

Globalni tehnološki lideri putem različitih programa i inicijativa, kao i kroz osnaživanje raznolikosti u politikama poslovanja, šalju primer i kultivišu pozitivnu promenu u svetu. Među njima je i Simens, koji od početka svoje istorije beleži značajnu ulogu žena u svom radu. Danas, od 320.000 zaposlenih u Simensu globalno 27% čine žene. Simens je bio postavio cilj od 30% žena u menadžmentu do 2025. ali ga je prevazišao dve godine pre roka beležeći 31% žena na najvišim rukovodećim pozicijama.

Kako su inženjerstvo i inovacije postali integralni deo budućnosti i razvoja čovečanstva, a stvaranje tehnologija sa svrhom jedan od ključnih poziva, važno je inspirisati i motivisati mlade žene da se odluče za obrazovanje i karijeru u inženjerskoj struci. Ovo usmerenje ima i inicijativa pokrenuta od strane Privredne komore Srbije i kompanije Simens: godišnji izbor za "Inženjerku godine" koji predstavlja priliku da se zanimljiva ostvarenja inženjerki izvedu na svetlost dana i približi sliku žene u inženjerskoj profesiji.

Kada je reč o Simensu u Srbiji, ponosni smo na srazmeran rodni odnos unutar kompanije, s obzirom da žene čine 48% ukupnog broja zaposlenih. Na rukovodećim pozicijama je taj procenat 50%, na nivou srednjeg menadžmenta 27,3%, dok procenat inženjerki čini 16%.

Kako su inženjerstvo i inovacije postali integralni deo budućnosti i razvoja čovečanstva, a stvaranje tehnologija sa svrhom jedan od ključnih poziva, važno je inspirisati i motivisati mlade žene da se odluče za obrazovanje i karijeru u inženjerskoj struci

U datom vremenu munjevitih promena koje nameću složene izazove u oblastima STEM neophodno je prepoznati imperativ za udruženjem snaga u suočavanju sa tim izazovima. Važno je da učestvujemo u stvaranju društva u kom svi možemo ostvariti svoj pun potencijal i to uz podjednaki fokus na muškarce i žene, budući da su se rodno srazmerni timovi u svim sektorima pokazali kao inovativniji, uspešniji i profitabilniji. Inkluzivnost danas ne predstavlja pitanje etičke odgovornosti, već i pametnog poslovanja.

Evropa je i dalje suočena sa manjkom stručnjaka u IT sektoru. Kompanije i organizacije imaju teškoće sa zapošljavanjem stručnjaka u oblastima veštačke inteligencije, obrade podataka i sajber bezbednosti - ključnim za stvaranje tehnologija sa svrhom. Procene ukazuju da će svega 12 miliona stručno edukovanih profesionalaca buti dostupno na tržištu, uprkos ciljevima EU da do 2030. zaposli 20 miliona ICT stručnjaka. Samo Sloveniji će do 2030. biti potrebno više od 5.000 novih ICT stručnjaka godišnje, dok trenutno samo 17% njih čine žene. I u Srbiji treba uzimati talente iz širokog bazena talenata jer sam uverena da sa ovakvim inicijativama i radom na intenzivnom uključivanju žena učvršćujemo kompetitivnost našeg regiona.

Podrška i aktivno osnaženje ženskog udela u STEM predstavljaju neophodan faktor za održanje koraka sa tehnološkim i ekonomskim tokovima. Ovo zahteva sistemski organizovani pristup koji počinje obrazovanjem devojčica, ali i radom na oslobađanju od različitih stereotipizacija, kada je u pitanju naše okruženje.

S druge strane, jednako je važno i prepoznavanje celoživotnog usavršavanja i napredovanja, obezbeđivanje treninga i obuka u cilju pristupačnog učenja i napredovanja za sve. Kao društvo moramo biti orijentisani ka stvaranju uslova za sticanje ključnih kompetencija za celoživotno učenje, s naglaskom na digitalnim veštinama koje postaju preduslov za poslove budućnosti.

(Ubrzanje.rs)