Da li biste voleli da vam veštačka inteligencija bude šef? Jedna studija pokazuje prednosti i mane
Umereno oslanjanje na veštačku inteligenciju može pomoći srednjem menadžmentu
-
Pomak ka veštačkoj inteligenciji oslobađa vreme srednjem menadžmentu
-
Repetitivni zadaci se mogu prepustiti AI menadžeru
-
Bojazan je da bi zaposleni mogli da osete da komaniji nije stalo do njihovog iskustva na radnom mestu
Pošto je stres zbog upravljanja kompanijom i 83 zaposlena uzeo svoj danak, Hanu Rauma se osećao obeshrabreno i frustrirano. On je viši menadžer u kompaniji koja zapošljava studente da obezbede marketinšku podršku malim preduzećima.
- Previše sam se zaglavio u svim ovim stvarima koje su išle po zlu među timovima, i osećao sam razočarenje - kaže gospodin Rauma, koji živi u Vankuveru, Kanada.
Ipak, on kaže da se sve promenilo prošlog novembra, kada je firma počela da koristi autonomnog AI menadžera (menadžera koji je razvila američka kompanija Inspira).
Kako radi?
AI menadžer pomaže zaposlenima u agenciji, koji rade fleksibilno radno vreme na daljinu, da unapred odrede svoje rasporede i bolje planiraju obim svog posla.
Proverava njihovo korišćenje vremena, šalje im podsetnike o rokovima, redovne poruke da proveri kako nepreduju i beleži vreme provedeno radeći na poslovima različitih klijenata tako da se oni mogu tačno naplatiti.
AI takođe daje predloge za poboljšanje formulacije pisanog teksta, dostupan je da odgovori na pitanja u vezi sa poslom i automatski ažurira svačiji radni napredak na centralnom portalu.
Rauma kaže da je pomak ka AI menadžeru ne samo smanjio njegov nivo stresa, već je omogućio njegovim zaposlenima da rade brže i da budu produktivniji.
- Mogu da se fokusiram na rast kompanije i sve pozitivne stvari. Siguran sam da je to dodalo godine mom životu - kaže on.
On dodaje da su se i njegovi odnosi sa zaposlenima drastično poboljšali.
Ali još uvek ne koriste svi u njegovoj marketinškoj agenciji AI menadžera. Rauma i 26 od njegova 83 zaposlena su zapravo bili deo studije koju su vodili Inspira i naučnici sa Univerziteta Kolumbija, Državnog univerziteta u Arizoni i Univerziteta Viskonsin da bi uporedili učinak menadžera veštačke inteligencije sa njegovim ljudskim kolegama.
Učesnici su bili podeljeni u tri grupe: jednu sa kojom je radio ljudski menadžer, drugu sa AI menadžerom i poslednju grupu i AI i ljudskim menadžerom.
AI menadžer je postigao stopu uspeha od 44 odsto u tome da zaposleni unapred planiraju svoje radne dane i uspeo je da motiviše zaposlene da se prijave na vreme 42 odsto vremena. Ove brojke su uporedive sa ljudskim menadžerom, koji je postigao rezultate od 45 odsto i 44 odsto za te dve oblasti.
Ipak, kada je AI menadžer radio u partnerstvu sa ljudskim menadžerom, zajedno su postigli stopu uspeha od 72 odsto u prvom kriterijumu i 46 odsto u drugom, prenosi Bi-Bi-Si (BBC).
Za i protiv
Uprkos tome što je studija statistički mala i koncentrisana na određenu vrstu radnika i polja, njeni rezultati ukazuju na zanimljive implikacije za kompanije koje uvode AI alate.
Dok su neke velike kompanije najavile značajna smanjenja radnih mesta ove godine, s namerom da mnoge uloge zamijene veštačkom inteligencijom, profesor Pol Turman sa Univerziteta Kolumbija u Njujorku tvrdi da bi potpuna zamena upravljačkih uloga sa veštačkom inteligencijom bila greška.
- Srednji nivo menadžmenta je najkritičniji sloj u bilo kojoj organizaciji. Ako krene da se često menja osoblje, očekuje vas problem. Vaši ljudi ne vide kontinuitet, ne dobijaju mentorstvo i podučavanje... sve ljudske stvari u kojima su ljudski menadžeri bolji od veštačke inteligencije i na koje bi trebalo da se fokusiraju - kaže Turman.
Sa druge strane, AI može osloboditi menadžere od beskonačnih podsećanja i provera, i dati im prostora da se fokusiraju na inovativnije načine rada. Na primer, menadžeri mogu da biraju projektne timove na osnovu pojedinačnih skupova veština, nadgledaju brifove, a zatim predaju svojoj veštačkoj inteligenciji da upravlja detaljima poput rokova.
AI takođe može da identifikuje ko u timu zaostaje i možda će biti potrebno da njime bliže upravlja čovek, i na isti način, da se usredsredi na zvezde izvođače kojima je potrebno dodatno priznanje.
Ipak, preterano oslanjanje na upravljanje veštačkom inteligencijom postavlja ton da kompanije brinu samo o rezultatima, a ne o ljudima, upozorava Tina Raman, osnivač HR konsultantske komanije iz Londona.
- Biće veoma teško za preduzeće da kaže svojim zaposlenima da uvode ovaj potpuno novi sistem veštačke inteligencije koji će u potpunosti upravljati njima, a zatim reći: 'Nama je stalo do vaših iskustava na radnom mestu' - ona kaže.
(Ubrzanje.rs)