Da li biste voleli da vam veštačka inteligencija bude šef? Jedna studija pokazuje prednosti i mane

Vreme čitanja: oko 3 min.

Umereno oslanjanje na veštačku inteligenciju može pomoći srednjem menadžmentu

Foto: Shutterstock/Andrey_Popov
  • Pomak ka veštačkoj inteligenciji oslobađa vreme srednjem menadžmentu

  • Repetitivni zadaci se mogu prepustiti AI menadžeru

  • Bojazan je da bi zaposleni mogli da osete da komaniji nije stalo do njihovog iskustva na radnom mestu

Pošto je stres zbog upravljanja kompanijom i 83 zaposlena uzeo svoj danak, Hanu Rauma se osećao obeshrabreno i frustrirano. On je viši menadžer u kompaniji koja zapošljava studente da obezbede marketinšku podršku malim preduzećima.

- Previše sam se zaglavio u svim ovim stvarima koje su išle po zlu među timovima, i osećao sam razočarenje - kaže gospodin Rauma, koji živi u Vankuveru, Kanada.

Ipak, on kaže da se sve promenilo prošlog novembra, kada je firma počela da koristi autonomnog AI menadžera (menadžera koji je razvila američka kompanija Inspira).

Kako radi?

AI menadžer pomaže zaposlenima u agenciji, koji rade fleksibilno radno vreme na daljinu, da unapred odrede svoje rasporede i bolje planiraju obim svog posla.

Proverava njihovo korišćenje vremena, šalje im podsetnike o rokovima, redovne poruke da proveri kako nepreduju i beleži vreme provedeno radeći na poslovima različitih klijenata tako da se oni mogu tačno naplatiti.

AI takođe daje predloge za poboljšanje formulacije pisanog teksta, dostupan je da odgovori na pitanja u vezi sa poslom i automatski ažurira svačiji radni napredak na centralnom portalu.

Rauma kaže da je pomak ka AI menadžeru ne samo smanjio njegov nivo stresa, već je omogućio njegovim zaposlenima da rade brže i da budu produktivniji.

- Mogu da se fokusiram na rast kompanije i sve pozitivne stvari. Siguran sam da je to dodalo godine mom životu - kaže on.

On dodaje da su se i njegovi odnosi sa zaposlenima drastično poboljšali.

Ali još uvek ne koriste svi u njegovoj marketinškoj agenciji AI menadžera. Rauma i 26 od njegova 83 zaposlena su zapravo bili deo studije koju su vodili Inspira i naučnici sa Univerziteta Kolumbija, Državnog univerziteta u Arizoni i Univerziteta Viskonsin da bi uporedili učinak menadžera veštačke inteligencije sa njegovim ljudskim kolegama.

Učesnici su bili podeljeni u tri grupe: jednu sa kojom je radio ljudski menadžer, drugu sa AI menadžerom i  poslednju grupu i AI i ljudskim menadžerom.

AI menadžer je postigao stopu uspeha od 44 odsto u tome da zaposleni unapred planiraju svoje radne dane i uspeo je da motiviše zaposlene da se prijave na vreme 42 odsto vremena. Ove brojke su uporedive sa ljudskim menadžerom, koji je postigao rezultate od 45 odsto i 44 odsto za te dve oblasti.

Ipak, kada je AI menadžer radio u partnerstvu sa ljudskim menadžerom, zajedno su postigli stopu uspeha od 72 odsto u prvom kriterijumu i 46 odsto u drugom, prenosi Bi-Bi-Si (BBC).

Za i protiv

Uprkos tome što je studija statistički mala i koncentrisana na određenu vrstu radnika i polja, njeni rezultati ukazuju na zanimljive implikacije za kompanije koje uvode AI alate.

Dok su neke velike kompanije najavile značajna smanjenja radnih mesta ove godine, s namerom da mnoge uloge zamijene veštačkom inteligencijom, profesor Pol Turman sa Univerziteta Kolumbija u Njujorku tvrdi da bi potpuna zamena upravljačkih uloga sa veštačkom inteligencijom bila greška.

- Srednji nivo menadžmenta je najkritičniji sloj u bilo kojoj organizaciji. Ako krene da se često menja osoblje, očekuje vas problem. Vaši ljudi ne vide kontinuitet, ne dobijaju mentorstvo i podučavanje... sve ljudske stvari u kojima su ljudski menadžeri bolji od veštačke inteligencije i na koje bi trebalo da se fokusiraju - kaže Turman.

Sa druge strane, AI može osloboditi menadžere od beskonačnih podsećanja i provera, i dati im prostora da se fokusiraju na inovativnije načine rada. Na primer, menadžeri mogu da biraju projektne timove na osnovu pojedinačnih skupova veština, nadgledaju brifove, a zatim predaju svojoj veštačkoj inteligenciji da upravlja detaljima poput rokova.

AI takođe može da identifikuje ko u timu zaostaje i možda će biti potrebno da njime bliže upravlja čovek, i na isti način, da se usredsredi na zvezde izvođače kojima je potrebno dodatno priznanje.

Ipak, preterano oslanjanje na upravljanje veštačkom inteligencijom postavlja ton da kompanije brinu samo o rezultatima, a ne o ljudima, upozorava Tina Raman, osnivač HR konsultantske komanije iz Londona.

- Biće veoma teško za preduzeće da kaže svojim zaposlenima da uvode ovaj potpuno novi sistem veštačke inteligencije koji će u potpunosti upravljati njima, a zatim reći: 'Nama je stalo do vaših iskustava na radnom mestu' - ona kaže.

(Ubrzanje.rs)