Vreme čitanja: oko 5 min.
Veštačka inteligencija je "sociopatska": U kom je slučaju to čini dobrim asistentom, a zašto joj se ne veruje?
Vreme čitanja: oko 5 min.
Istraživači sa MIT-a kažu da je veštačka inteligencija "po prirodi" sociopatska, ali da se može naučiti ljudskosti
-
Zahvaljujući tome što je veštačka inteligencija lišena emocija, može dobro izneti argumente za i protiv, jer nijedan od tih argumenata za nju nema "težinu"
-
Da bi izgradila poverenje u odnosu sa korisnikom, ipak je potrebno da pokaže osećanja
-
Stručnjaci tvrde da se to uči, te da očekuju da u sektoru finansijskog savetovanja zaposleni budu zamenjeni modelima veštačke inteligencije
Finansijski menažer iz Los Anđelesa Arinton Hardi (Arynton Hardy) koristi veštačku inteligenciju svakog dana. Firma u kojoj radi Savvy Wealth je tehnološki startap fokusiran na pružanje AI inovacija svojoj rastućoj listi finansijskih savetnika i bogatih klijenata.
"Skoro svaki sastanak sa svakim klijentom koristim pomoć veštačke inteligencije da hvatam beleške i podsećam se", objašnjava Hardi.
Ističe da alati na bazi veštačke inteligencije štede vreme njegovog tima na unosu podataka, nadgledanju portfolija i sličnim manje bitnim kacelarijskim poslovima, ujedno stvarajući više vremena za sastanke s klijentima.
Nije sam u tome: izveštaj koji je firma koja se bavi analizom podataka Escalent podelila sa Biznis Insajderom, kaže da je skoro 40 odsto finansijskih savetnika koristilo generativnu veštačku inteligenciju za posao, pre svega da unapredi produktivnost, stvori sadržaj ili potencijalne nove klijente.
Uskoro bi generativna veštačka inteligencija mogla da ispuni glavnu ulugu finansijskog savetnika - davanje pouzdanih saveta.
Iako je upotreba Čet Dži-Pi-Tija i sličnih modela veštačke inteligencije dobila široku primenu od mode do marktinga, finansijski sektor bio je pogođen regulatornim ograničenjima.
Istraživači sa MIT (Masačusetski institut tehnologije) veruju da je otvoren put za treniranje modela AI - da budu eksperti za određene oblasti koji etički prilagođavaju finansijske savete okolnostima pojedinca. Umesto da odgovore na pitanje kako investirati - generičkim savetom - i savetuju da potražite profesionalnu pomoć, mogli bi vas sami posavetovati.
Na tom smo putu, ocenjuje profesor Endru Lo (Andrew Lo) finansija na MIT.
"Mislimo da smo udaljeni oko dve ili tri godine od trenutka kada ćemo moći da prikažemo softver koji će, prema smernicama SEC regulatornih tela, zadovoljiti tzv. fiducijarnu dužnost."
Fiducijarna dužnost odnosi se na skup pravnih obaveza koje nalažu finansijskim i investicionim savetnicima da postupaju s najvišim stepenom pažnje prilikom upravljanja novcem klijenta. To je zlatni standard u finansijskom planiranju, a do sada se pokazalo kao izazovno da se replicira u alatima veštačke inteligencije namenjenim direktno potrošačima.
Veštačka inteligencija je "po prirodi" sociopatska
Finansijski savetnici često razvijaju preporuke za klijente iz ugla bihejvioralnih finansija, a istraživanja sugerišu da ljudi ne donose uvek racionalne ili nepristrasne finansijske odluke, već su skloni greškama i vođeni emocijama.
Prosečan investitor, na primer, može da paniči kada tržište akcija naglo padne i odluči da proda svoj udeo u investicionom fondu, umesto da sačeka da se tržište oporavi, što se gotovo uvek dešava.
Ishitrene reakcije poput ove, često se mogu izbeći ili ispraviti uz vođenje veštog finansijskog savetnika kojem investitor veruje. Lo je rekao da se poverenje može delimično razviti kroz empatiju i neformalni razgovor.
"Kad počneš da razgovaraš sa nekim, gotovo odmah počneš da razvijaš osećanja prema toj osobi", kaže Lo.
"To je proces koji treba da se desi i sa AI modelima. Treba da razvijemo njihovu sposobnost da intereaguju sa ljudima, ne samo na intelektualnom, već i na emocionalnom nivou.
Veliki je problem sa dostupnim modelima, što su u osnovi - sociopatske", napisao je Lo u svom istraživanju.
"Čini se da ova sociopatija čini uzrokuje površnost kod modela AI. On može da iznese argumente obe strane, jer za njega nijedna nema težinu. Mogao bi da odigra ulogu kao finansijski savetnik oslanjajući se samo na podatke, ali AI mora da ima i dublje razumevanje klijentovog stanja da bi mogao da izgradi poverenje u odnosu.
Jedan od načina da to ostvari je da se od mašina zahteva da krene sa prostijim pitanjima poput "kako si", pre nego što počne da daje personalizovane finansijske savete.
U cilju analize teksta, unapređeni AI modeli mogu tražiti od korisnika audio ili video kako bi identifikovali njegovo emocionalno stanje, kao što je stres ili strah - u njihovim izrazima lica ili boji glasa", ocenjuje Lo, poručujući da ga treba doživeti kao lekara koji je i ljubazan u odnosu s pacijentom, ne samo stručnjak za medicinu.
"Poverenje je nešto što se ne može automatski 'dati' veštačkoj inteligenciji. Mora se zaslužiti".
Planiranje optimizacije
Konvest Plening (Conquest Planning), kanadski startap, razvija softver za finansijsko planiranje koji koristi arhitekturu veštačke inteligencije poznatu kao "blackboard sistem".
Glavni direktor za proizvode Ken Lotocki rekao je da "blackboard" skladišti osnovne informacije o poreskim pravilima, mehanizmima toka gotovine, strukturama penzionih računa, pravilima fiducijarne dužnosti i drugim stvarima.
Klijenti unose svoje lične i finansijske podatke kako bi sistem mogao da nauči njihove preferencije, parametre i ciljeve. Koristeći ove informacije, rekao je Lotocki, sistem "proučava sve moguće varijacije i opcije koje su dostupne" i zatim preporučuje put akcije.
Savetnici mogu da preklapaju liste strategija kako bi merili efekte različitih odluka na imanje i ciljeve klijenta, kao što je ostvarivanje penzionih beneficija u različitim godinama.
Finansijski planer i menadžer portfolija u PWL Capital u Kanadi Mark MekGret (Mark McGrath), rekao je da mu je softver uštedeo vreme i pružio klijentima bolje finansijske planove nego što bi mogao da napravi ručno.
"Radim ovo već dugo — uveravam vas, nijedan finansijski planer ne ulazi toliko duboko i ne provodi toliko vremena na optimizaciji," rekao je MekGret: "To znači da klijenti ne dobiju uvek optimalni finansijski plan."
Dodao je i da je ranje koristio analogiju da objasni koliko su mu mogućnosti sa Konkvestom bile unapređene.
"Kao da vozim ferari, a moja konkurencija se snalazi na rolerima".
Lotocki je procenio da se Conquestov softver koristi u 50-60 odsto tržišta finansijskih savetnika u Kanadi putem partnerstava sa bankama i nezavisnim savetodavnim firmama. Softver je dostupan u SAD na platformi za upravljanje bogatstvom Pershing X, Wove.
Iako je sofisticiran, softver nije rešenje direktno za potrošače. Lo i njegovi saradnici nadaju se da će pomoći da veštačka inteligencija za finansijsko savetovanje postane dostupna ljudima na celom "spektru bogatstva", možda čak i besplatno.
Finansijsko planiranje 3.0
Mnogi finansijski savetnici sa radošću koriste generativnu veštačku inteligenciju kao asistenta, ali mali je broj onih koji su spremni da budu zamenjeni.
Lo kaže da veruje da je svet u kom se ljudi oslanjaju na AI savetnike pre nego na ljude već na vidiku. Ali tvrdi da će biti potrebno da se savetnici prekvalifikuju za druge poslove, možda i uz podršku vlada.
"Ono o čemu brinem i ono što mislim da bi trebalo imati u fokusu jeste rizik od toga da veliki broj zaposlenih bude zamenjen u kratkom periodu. To bi moglo da izazove veliki nespokoj u društvu", kaže Lo: "Tako da je potrebno obratiti pažnju na brzinu kojom se taj proces odvija".
(Ubrzanje.rs)
Video: Da li će ljudi izgubiti posao zbog veštačke inteligencije?
Ubrzanje Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.