Tesla mora da plati više od 240 miliona dolara zbog udesa u kojem je poginula devojka (22)
Sumirano
- Porota u Majamiju utvrdila da je Tesla delimično odgovorna za nesreću autonomnog vozila 2019. godine
- Odšteta iznosi 240 miliona dolara
- Tesla proglašena odgovornom zbog otkazivanja tehnologije, uprkos nepažnji vozača
Porota u Majamiju je utvrdila da je Tesla delimično odgovorna za nesreću autonomnog vozila 2019. godine, u kojoj je poginula žena, a njen dečko teško povređen, uz odštetu od 240 miliona dolara.
Najbel Benavides Leon (22) je poginula nakon što se Tesla Model S sudario sa autom u kom su bili ona i njen dečko Dilon Angulo, tada 27-godišnjakom.
Par se zaustavio da pogleda zvezde pored puta blizu Ki Larga na Floridi kada ih je udarilo vozilo nakon što je vozač Džordž Mekgi skrenuo pogled sa puta da bi dohvatio telefon.
Savezna porota je utvrdila da Tesla snosi značajnu odgovornost jer je njena tehnologija otkazala i da se ne može sva krivica svaliti na nepažljivog vozača, čak ni na onog koji je priznao da je bio ometen svojim mobilnim telefonom pre nego što je udario mladi par koji je posmatrao zvezde.
Odluka dolazi u trenutku kada vlasnik Telse Ilon Mask pokušava da ubedi Amerikance da su njegovi automobili dovoljno bezbedni da se voze sami, dok planira da u narednim mesecima u nekoliko gradova uvede uslugu taksija bez vozača.
Snimci sa prednje kamere Tesle pokazuju kako Mekgi prolazi kroz crveno svetlo dok juri niz put brzinom od skoro 110 km/h.
Automobil prolazi pored znaka stop i probija se kroz nekoliko drugih saobraćajnih znakova pre nego što udari u vozilo para, koje je bilo parkirano 12 metara od puta Kard Saund, pored okružnog puta 905.
Benavides Leon je bačena 23 metra i preminula je na licu mesta, dok je Angulo zadobio teške povrede, navodi se u tužbi za smrt koja je podneta protiv Tesle.
Presedan
Ovom odlukom se okončava četvorogodišnji slučaj koji je presedan ne samo po ishodu, već i po tome što je uopšte dospeo do suđenja.
Mnogi slični slučajevi protiv Tesle su odbačeni, a kada se to nije dogodilo, kompanija ih je rešila kako bi izbegla pažnju suđenja, podseća Dailymail.
"Ovo će otvoriti vrata", rekao je Migel Kustodio, advokat za saobraćajne nesreće koji nije uključen u slučaj Tesle.
"To će ohrabriti mnoge ljude da dođu na sud", dodao je.
Slučaj je takođe uključivao šokantne optužbe advokata porodice poginule devojke i njenog povređenog dečka Angula. Tvrdili su da je Tesla ili sakrila ili izgubila ključne dokaze, uključujući podatke i video snimke snimljene nekoliko sekundi pre nesreće.
Iz Tesle su rekli da su napravili grešku nakon što im je predstavljen dokaz i da iskreno nisu mislili da je on tu.
"Konačno smo saznali šta se dogodilo te noći, da je automobil zapravo bio neispravan", rekla je sestra, Neima Benavides, dodajući da je pravda je zadovoljena.
Tesla se ranije suočila sa kritikama da sporo otkriva ključne podatke drugih žrtava u Teslinim nesrećama, optužbe koje je automobilska kompanija negirala.
U ovom slučaju, tužioci su pokazali da je Tesla sve vreme imala dokaze, uprkos ponovljenim poricanjima, angažujući stručnjaka za forenzičke podatke koji ih je "iskopao".
"Današnja presuda je pogrešna", saopštila je Tesla, "i samo unazaduje bezbednost u automobilskoj industriji i ugrožava napore Tesle i cele industrije da razviju i implementiraju tehnologiju koja spasava živote".
Rekli su da su tužioci izmislili priču "kriveći automobil, kada je vozač - od prvog dana - priznao i prihvatio odgovornost".
Pored odštete od 200 miliona dolara, porota je saopštila da Tesla mora da plati i 43 miliona dolara od ukupno 129 miliona dolara nadoknade štete za nesreću, čime je ukupan iznos koji je kompanija snosila dostigao 243 miliona dolara.
Loš dan za Teslu
"To je veliki broj koji će poslati šokantne talase drugima u industriji", rekao je finansijski analitičar Den Ajvs iz kompanije Wedbush Securities. "Nije dobar dan za Teslu."
Iz kompanije su poručili da će se žaliti. Čak i ako to ne uspe, kompanija kaže da će na kraju platiti daleko manje nego što je porota odlučila zbog prethodnih sporazuma koji ograničava kaznenu odštetu na tri puta veću od Tesline kompenzacione odštete.
Prevod: 172 miliona dolara, a ne 243 miliona dolara. Ali tužilac tvrdi da je njihov dogovor bio zasnovan na višestrukoj kompenzaciji štete, ne samo Tesline, i da je iznos koji je porota dosudila onaj koji će kompanija morati da plati.
Nije jasno koliki će udarac naneti Teslinom ugledu u pogledu bezbednosti presuda u slučaju Majami.
Tesla je znatno poboljšala svoju tehnologiju od sudara na mračnom, seoskom putu u Ki Largu na Floridi 2019. godine. Ali pitanje poverenja generalno u kompaniju pojavilo se nekoliko puta u slučaju, uključujući i u završnim rečima u četvrtak.
Glavni advokat tužilaca Bret Šrajber rekao je da Teslina odluka da čak i koristi termin "autopilot" pokazuje da je spremna da obmane ljude i preuzme velike rizike sa njihovim životima, jer sistem pomaže vozačima samo pri promeni trake, usporavanju automobila i drugim zadacima, što je daleko od samog upravljanja automobilom.
On je dodao da drugi proizvođači automobila koriste termine poput "pomoć vozaču" i "kopilot" kako bi se uverili da se vozači ne oslanjaju previše na tehnologiju.
"Reči su važne", rekao je Šrajber. "A ako neko igra brzo i gubi rečima, igra brzo i gubi informacijama i činjenicama."
Šrajber je priznao da je vozač Džordž Mekgi bio nepažljiv kada je prošao kroz upaljena svetla, znak stop i T-raskrsnicu pri brzini od 62 milje na sat pre nego što se sudario sa Ševrolet Tahoom koji je par parkirao da bi pogledao zvezde.
Taho se okrenuo toliko brzo da je uspeo da izbaci Benavides 23 metra kroz vazduh u obližnju šumu gde je njeno telo kasnije pronađeno.
Takođe je ostavilo Angula, koji je u petak ušao u sudnicu šepajući i sa jastukom na kojem je sedeo, sa slomljenim kostima i traumatskom povredom mozga.
"Tesla dozvolila nesmotreno ponašanje vozača"
Ali Šrajber je rekao da je Tesla ipak kriva. Rekao je da je Tesla dozvolila vozačima da se ponašaju nesmotreno tako što nisu isključivali autopilot čim počnu da pokazuju znake ometanja i tako što su im dozvolili da koriste sistem na manjim putevima za koje nije bio dizajniran, poput onog kojim je vozio Mekgi.
"Previše sam verovao tehnologiji", rekao je Mekgi u jednom trenutku svog svedočenja. "Verovao sam da će, ako automobil vidi nešto ispred sebe, upozoriti i zakočiti."
Glavni advokat odbrane u slučaju u Majamiju Džoel Smit uzvratio je da Tesla upozorava vozače da moraju da drže pogled na putu i ruke na volanu, ali da je Mekgi odlučio da to ne učini dok je tražio ispušteni mobilni telefon, dodatno povećavajući opasnost prebrzom vožnjom.
Napominjući da je Mekgi ranije prošao kroz istu raskrsnicu 30 ili 40 puta i da nije doživeo nesreću ni tokom jednog od tih putovanja, Smit je rekao da je uzrok to isključivo na jednu stvar: "Uzrok je to što je ispustio mobilni telefon".
Automobilska industrija pažljivo prati slučaj jer bi utvrđivanje odgovornosti Tesle uprkos priznanju vozača o nepažljivom ponašanju predstavljalo značajne pravne rizike za svaku kompaniju dok razvijaju automobile koji se sve više sami voze.
(Ubrzanje.rs/DailyMail)