Vreme čitanja: oko 3 min.
Šta je "kalkulator za pravnike"? Da li će ova ideja zaživeti i zameniti "loše advokate"
Vreme čitanja: oko 3 min.
Iz startapa poručuju da imaju cilj da se prošire na tržište Evropske unije
-
Najviše vremena se troši na istraživanje i proveravanje izvora
-
Ulpian je na tržištu od jula ove godine
-
Osnivači popili prvu zajedničku kafu na jesen prošle godine, a ovog leta imaju prve pretplatnike
U zemlji s više od 10.000 propisa, u kojoj je gotovo svaka oblast regulisana, znati tačno svoja prava, šta se sme i može, a šta ne sme i ne može, gotovo je nemoguće. Čak i pravnici imaju problema s tim, posebno zato što se regulativa kontinuirano i brzo menja. Međutim, zahvaljujući četvoročlanom timu, dvoje pravnika i dvojici IT stručnjaka, snalaženje u toj "šumi" postalo je jednostavno i prohodno. Tim koji je svoj startap nazvao Ulpian (UI od umjetna inteligencija prim. aut), po velikom rimskom pravniku, iskoristio je razvoj veštačke inteligencije da bi stvorio alat koji na vrlo jednostavan način, na principu pitanja i odgovora, pretražuje pravne izvore.
"Ulpian je kalkulator za pravnike", kaže Ozren Kobsa, advokat i suosnivač Ulpiana.
– Niko više ne koristi logaritamske tabele ili ručno ne računa faktorijele, već se koristi mašinom koja u milisekundi daje tačan rezultat. Na isti način, Ulpian može biti 'kalkulator' za pravnike, alat koji im omogućava da budu brži, precizniji i efikasniji u svom poslu – ističe Kobsa.
Ovo je posebno važno kada se zna da pravnici najviše vremena troše na pravno istraživanje i proveravanje izvora. Da biste bili dobri u pravnoj struci, objašnjava Kobsa, važna je pravna logika, kreativnost u zaključivanju i razmišljanje van okvira. Za to je, međutim, važno dobro poznavanje zakona i podzakonskih akata, i to ne samo na nacionalnom, već i na evropskom nivou. Upravo u ovom, repetitivnom delu posla koji troši hiljade sati, ključan je Ulpian. On nikako nije zamena za advokata niti pravni savetnik, ali će loše advokate verovatno zameniti, kaže Kobsa.
Ulpian je zvanično na tržištu od jula ove godine, a da ima ogroman potencijal govori činjenica da se na mesečnu pretplatu odlučilo više od 70 posto entiteta koji su ga testirali, piše Večernji.hr.
Velik i važan put prošao je startap čiji su se osnivači tek u jesen prošle godine prvi put sastali na kafi da bi već na leto ove godine imali prve pretplatnike. Sve je počelo kada je Kobsa ideju koja se dugo kuvala u njegovoj glavi prokomentarisao sa Sandrom Ćatović Stručić, takođe pravnicom s kojom je nekada radio. Brzo su shvatili da i ona razmišlja vrlo slično o rešenju za pitanje koje su smatrali problematičnim.
Međutim, njihovu je ideju trebalo sprovesti u delo. Kroz poznanstva su ubrzo došli do dvojice vrhunskih domaćih stručnjaka za veštačku inteligenciju i obradu prirodnog jezika – Mateja Gjurkovića i Filipa Boltužića. Obojica su doktori nauka sa FER-a sa iskustvom rada za međunarodne telekom operatere i Amazon.
"Kliknuli smo u milisekundi", kaže Kobsa, dodajući da su kompaniju osnovali u januaru ove godine.
Suosnivač Ulpiana ističe da se putem ovog alata jednostavnim upitom može dobiti odgovor na bilo koji pravni problem ili nedoumicu.
Ako određenu kompaniju, na primer, zanima ima li pravo na prebijanje troškova od opštine za izgradnju pristupnog puta koji mu je potreban da bi izgradio pogon, dobiće objašnjenje da li je to zakonski moguće ili nije. Usto, sve je potkrepljeno izvorima.
Širenje na evropske države
Iako bi njegova primena svima dobro došla, alat je najviše usmeren na korporativne pravnike, koji često moraju brzo rešavati složena pravna pitanja iz oblasti s kojima se možda i ne susreću svakodnevno – od pitanja usklađenosti, GDPR-a, ESG-a, prava radnika do statusnih promena, odnosa s dobavljačima, naknada štete, javne nabavke...
"Upravo smo na takve in-house pravnike mislili kada smo razvijali Ulpian, iako je primenjiv i za druge tipove pravnika", objašnjava Kobsa.
Osim što rade na poboljšanju performansi Ulpiana ubacivanjem sudske prakse zbog čega bi slika prava koja se dobija ovim alatom trebalo da bude kompletnija, rade i na novom korisničkom interfejsu. Na jesen planiraju da krenu i u pregovore sa investitorima. Cilj im je da se prošire i na druga tržišta.
Do kraja godine trebalo da budu na tržištu Austrije, Nemačke i Poljske.
(Ubrzanje.rs)
Video: Čadež sa Veb samita za Ubrzanje: "Inovativne ideje nam daju iste šanse kao SAD"
Ubrzanje Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.